|
"CAM"-Camelot, új játék az MTTE versenypalettáján
Ha elég gyors a hálós kapcsolatod, nézz bele itt a videós
szabály-öszefoglalás-ba, aztán(/vagy) végy elő egy sakktáblát és teszteld le
Jesztl József alábbiakban idézett javaslatát!
Gratulálunk Jóska és köszönjük! Tényleg jól működik 8x8-ason is!
Át is piszkáltam hozzá W.D.Trojka zillis CAM.zrf-jét, letölthető
innen, vagy
Nagylaci Zillisei közül.
Eredetileg Chivalary (Lovagrend) néven forgalmazták, George S. Parker 1887-ben alkotott játékát.
(Ez a táblás játékok fejlesztésében gazdag kor pl.: a Reversi és a Halma születésének időszaka.)
Kezdetben, a tábla meglehetősen nagyméretű volt, és ez így is maradt a múltszázad közepéig,
az apróbb szabályváltozásokkal módosult, már Camelot néven terjedő játékban.
A ma talán leggyakrabban játszott CAM változat táblája (lásd a leglenti ábrán) már elfér egy kávéházi asztalon;
az egyik utolsó fejlesztés, a gyerekeknek szánt Camette, minitábláján pedig, már szinte feladvány játékká egyszerűsödött.
A rajongói között feljegyezett neves játékosok (mint pl. mint Jose Raul Capablanka sakk világbajnok)
véleményének (tekintély-)tisztelete is alátámaszthatja, hogy az MTTE versenypalettájából sem hiányozhat ez a játék.
Aki többet szeretne megtudni a játék történetéről érdekességeiről, látogassa meg a
Camelot Világszövetség honlapja-t.
Az MTTE versenyein a "CAM" változat szabályai szerint fogunk játszani,
de kezdjük előbb egy sakktáblás egyszerűsítéssel, 5-5 gyaloggal és 2-2 huszárral !
(Nemcsak minden szabály kipróbálható, de már az eredeti játék érdekességei is felcsillannak.)
A Cam játékszabálya (csak a táblát és a kezdőállást egyszerűsítve)
A partik az ábrán mutatott kezdőállásból indulnak, melyből felváltva tetszőlegesen kiválasztott bábujával
lép a két játékos: világos és sötét, mindaddig, amíg valamelyik: saját bábujával belép ellenfele kastélyába,
vagy leüti ellenfele összes bábuját, vagy (igen ritkán előforduló esetekben)
lépésképtelen helyzetbe hozza ellenfelét.
|
|
Lépésszabályok:
Gyalog (Ember, Paréj, Paraszt, Parjú, Katona)
Alaplépése: bármely szomszédos üres mező, de ha azon úgy áll bábu, hogy mögötte üres mező van, akkor azt átugorhatja.
Ha ellenséges bábut ugrik át, akkor azt le kell venni a tábláról. (A saját bábut nem.)
Ugrássorozat -érts alatta: egy lépésben több ugrás- megengedett (tehát: nem kötelező), de nem keveredhetnek
az "ütéses" és
a "sajátbábus" ugrások. (Ha ütéssel indított, akkor csak további ütésekkel folytathatja az ugrás-sorozatot,
ha saját bábu átugrásával indult, akkor viszont nem üthet abban a lépésben.)
|
Lovag (Szőr, Ravasz, Karak, Huszár)
A Lovag lépés-szabályai a gyalogok összes lehetőségeit tartalmazzák, kibővítve azzal, hogy a saját bábu átugrása
után, ugyanabban a lépésben, akár ütéses ugrással is folytathatják az ugrássort.
Ütéses ugrást azonban -ugyanabban a lépésben-
ők sem folytathatnak sajátbábus ugrással.
Mindkét bábura érvényes szabály még, hogy: egy adott lépés ugrássorozatában kétszer ugyanaz a mező nem érinthető.
(Lásd az ábrán mutatott Lovag-lépést, amelyben zászlócskák jelzik a már érintett mezőket.)
|
|
További szabályok:
Ütéskényszer van a játékban, azaz mindaddig amíg ellenséges bábu áll (* közvetlen) ütésben, kötelező ütnie a
lépésre következőnek.
(* Nem kötelező az ütéses lépést elindítani a lovaggal, ha csak saját bábu átugrása után
kerülhet ütéshelyzetbe és olyan sincs a szabályok között, amit a Dámából többen ismerhetnek,
hogy alternatívák közül a több ütést eredményező lépést
kellene választani.)
A játék "Kastély-elfoglaló" céljából következő fontos szabály, hogy a saját kastélyunkba csak ütéssel léphetünk be
és amint lehetőségünk van rá, azonnal ki is kell lépnünk onnan.
Ez a kötelezettség "űbereli" a lépéskényszert is, azaz a táblán felkínált ütést is vissza kell utasítanunk, ha valamelyik
figuránk a saját kastélyunkban ragadt és előbb a kastélyunkat kell kiüresítenünk.
Az eredeti játékszabály szerint döntetlen a parti, ha mindkét játékosnak már csak 1-1 figurája maradt.
(Tehát, nem enged versenyfutást, hogy ki ér előbb a másik kastélyába.)
Nincs kielemezve alaposabban, hogy valóban szükség van-e
erre a kezdő és másodiknak lépő nyerési esélyeinek kvázi egyezőségéhez, de -legalábbis a kezdőknél feltétlenül- javasolt
e korlátozás
elhagyása.
A táblásokban szokásos: háromszori lépésismétlés döntetlenje persze itt is alapszabály.
|
|
Akik már megízlelték a játékot a 8x8-as sakktáblán, többen is észrevehetik, hogy még sokkal érdekesebb lenne, ha
a több sarok-mezőt tartalmazna a tábla és a belsőkhöz viszonyított arányukban, még több mező lenne a tábla keretén, ahol
némi védettség lelhető az átugrálós leütések ellen, egyszersmind ahonnan: alattomos támadások is elindíhatók.
Így már adódik is a fenti igényt kielégítő forma, amelyben már csak optimális méretűre kell beállítani a tábla szélességét
és magasságát.
Úgy túnik, az ábrán mutatott (kezdőállásba felrakott) tábla nem alaptalanul lett sikeres, úgyhogy az MTTE versenyekre
ennek a választása javasolt.
Nekem rengeteg szép percet szerzett ez a játék. Megvallom őszintén a Zili-től tanultam. Kezdetben csak kapkodtam a fejem mikor 3 lépés után tönkre vert 2-es fokozatban. Ha nem figyelsz, akkor megszabadulsz az összes figurádtól egyetlen lépés alatt! Már a vereségek közben megkedveltem a belső logikáját. Ráébresztett, más sémákat kell használnom, mint idáig bármely más játékban. Szerencsére hamar találtam hasonló őrültet így kipróbálhattam, milyen amikor két humanoid feszül egymásnak. Frankó!
|
Próbáljátok ki! Van egy olyan spéci atmoszférája ami semmihez sem fogható!
A Lovag rohamozó-támadó-lépésének kicsit olyan a feelingje, mint mikor a semmiből előnyomul egy
középkori lovag átugratva a saját emberein és csúnyán letarolja a megszeppent ellent. Veszedelmes fegyver.
Adott esetben nehéz észre venni. Játszmák alatt többször előfordul, hogy a lovag egyet hátra lép (valamelyik
Gyalogja mögé és így kerül félelmetes támadó pozícióba.
( Jesztl József )
Innen letölthetsz színesben kinyomtatható Camelot-táblákat:
tábla egy ,***,
tábla kettő ,***,
tábla három
|
2005-től a CAM ott lesz az MTTE versenypalettáján, a Dáma-szekcióban> |
|
|