A Rejtvények Óceánja partján, valahol a kisgyerekkori
mese-szerep-rakosgatós és az iskolai oktató feladvány-játékok között, Kártyaországgal és a Számítógépes Újvilággal
határosan található a "Táblajátékos Birodalom".
A határok persze bizonytalanok, hiszen meglehetősen
intenzív a "vámmentes kishatárforgalom"... :-)
A kisgyermekkori mese-szerep-lerakosgatós játékoktól érkezve, a Birodalom déli határmegyéinek játékai három
fejlődési fokozatot mutatnak:
A legismertebb dobókockások, többnyire "célbaérésben" versenyezhetők: a kisgyermekkor első olyan társasai, amelyekben a
"várj a sorodra", ez a "szabály", az "egyszer nyersz - egyszer veszítesz" alapokat megtapasztalhatjuk.
A "kevesebben több ellen" jellegű előnyadósokban picit még visszaköszönnek a mesék, de a leképezett modellben
eltűnik a szerencsetényező, "csak magadra
számíthatsz", felvetődik a "hogyan lehet nyerni", a "nyerőstratégia", az "esélyegyenlőség" fogalma.
A vonalakra kövekkel-korongokkal épített malmok pedig, már arra az absztrakciós képességünkre építkeznek, amely
az inteligencia legsajátosabb adottsága, amivel az ismert világban: csak mi emberek rendelkezünk.
A Táblajátékos Birodalom belső megyéi: egy-egy, a többitől megkülönböztethető, csoportképző sajátosság szerint
alakultak ki úgy, hogy a hídépítősök-csövesek
folyójától keletre az ütés nélküliek, nyugatra az ütésesek csoportosulnak.
Az ütés nélküli oldalon: két megyében is beszorítás, ill. az utolsó lépés megtétele a verseny célja,
de amíg a lerakosgatósok üres táblán indulnak,
addig az újabb fejlesztésű lépéskombinációsokban
akár több fázisból álló lépések és alternatív nyerőcélok is megjelennek.
Az úgyszintén üres táblán induló, alakzat-kialakító célú, "vonalnyerősök"
(mintegy átmenetet képezve) rokonságot mutatnak a malmokkal is és
a lerakosgatósokkal is.
Az ütéses oldalon: a számítógépes újvilággal is határos
csoportosan mozgatottak, tőlük délre a
színcserélősök,
az attól délre eső "leütéses" játékokból pedig még egy
elkülöníthető csoportot képeznek a "bemattolós" célúak, a sakkvariánsok,
(amelyekben az ütési helyzetből kilépni képtelen
állapot elérése jelenti a parti elvesztését).
A sakkvariánsoktól keletre: három megyényi játék közös jellemzője az "átugrom-lépés":
az átugrálva ütős dámák,
az úgyszintén átugrálva leütősök és az átugrálva helycserélős
szoliterek - halmák, amelyek
már átnyúlnak a rejtvények-feladványok birodalmába is.
A Táblás Birodalom dél-nyugati megyéi, a Kártyaország
társasai és pasziánszai és a velük szomszédos dominók is mutatnak némi tábla-játékos jelleget, de
többségükre inkább a szerencse (is) jellemző.
A dél-keleti megye, a kisgyerekkori mondókák-találós kérdések melletti
nyelvi játékok között azonban már sok: "táblán játszott táblással" találkozhatunk.
A Rejtvények Óceánjának partszakaszán álló táblajátékos halmáktól észak felé
haladva, a Birodalom és a Rejtvények között egyre bővülő "kishatárforgalomban" szorosak az átfedések:
a táblabejárósok és a labirintusok
féleségeinek sokasága indokolja a Birodalom külön megyéikénti megjelenítést, az északi határon keletről nyugatra haladva
a rendezősök és az azokból kifejlődött szerkentyűsök
többsége már az iskolai-oktató játékokhoz
és a velük vérrokonságban álló számítógépes program-vezérelte kvízek tesztek-agytornák rejtvényeihez állnak közelebb.
Lásd: feladványosok
A "mi mindent is lehet gépre vinni?" modellek-
szimulációk távol esnek a táblajátékoktól, de a technikai fejlődés szülte újabb pontgyűjtögetős játékok
többsége táblás jelleget is mutat (számítógép nélkül sok-sok meg sem született volna).
Lásd: számítógépes újvilág
A centrumban elhelyezkedő olimpikonok nemzetközi versenypalettát alkotó táblások korábban a sakkra és a Go-ra koncentráló
fővárosa napjainkra megyényivé terebélyesedett: az egyes megyékből "felköltöző" intellektuálisan legbonyolultabbnak
minősített játékokkal (nemzetközi dáma, bridzs, renju, tantrix, reversi) és várhatóan tovább népesedik,
egyre több duplikációt okozva e térképes rendszerezésben.
A Birodalom hódításai, a legújabb kori
játékok, a térképen a számítógépes újvilág felé mutatnak, de (jobb híján)
soroljuk ide azon egyéb korábbi születésű játékok kavalkádját is, amelyek a csoportjellemzők alapján
kialakított fenti megyék egyikébe sem tartoznának és a számosságuk sem indokolja új megyék alkotását.
|