|
|
|
"Fűre lépni tilos"
stratégiai táblás társasjáték 2-20 személyre
A játékosok korongjai úgy vannak felrakva a táblára, hogy egy-egy mezőn álló toronyban: nincs
egynél több korongja egyik versenyzőnek sem.
A kezdőállás kialakítása egy önmagában is érdekes külön játék, lásd majd a változatoknál.
Úgy kezdődik, hogy a játékosok, az egymásra következés sorrendjében, egy-egy tetszőlegesen választott toronyra rakják
fel a bábujukat. Ezt követően, a lépések kétfázisúak: előbb a szomszédos mezőn álló toronyra lépa bábujával, majd egy tetszőlegesen választott saját
korongot levesz a tábláról úgy, hogy ha az nem felső, azaz más versenyző(k) korongjai is van(nak) rajta, akkor
azokkal együtt. (Persze, nem bontható olyan torony, amin bábu áll.)
Üres mezőre ("fűre-") lépni tilos. Ha valaki nem tud szabályosan lépni, akkor az kiesett a további játékból...
|
|
Kezdő-állás kialakítása, mint külön játék is, változatokban:
1. Óvodás-kiscsoportos változat: A kezdéskor üres (a játékosok számától függő méretű, pl.5-8 játékosnál: 10x10-es)
táblára a körbenállás sorrendjében korongokat raknak a játékosok.
Szabály: csak üres mezőre rakhat, ámha a mező oldal-, vagy átló-szomszédja nem üres, akkor az azo(ko)n
álló toronyra is rakni kell. A parti addig tart, amíg a táblára fel nem kerül valamennyi játékos induláskor
kapott 20-20 korongja. Az nyer, akinek a legkésőbb fogynak el a korongjai.
(Nagyon gyorsak partik, és játszható akár egyszínű bábukkal is (pl.: kukoricaszemekkel), hiszen nem kell
tudni sem a játék során, sem a végén, ki hova rakott, azaz: ebben a változatban nincsen funkciója
a játékosonként színeknek és
a legkisebbeknek, elsőre, elég is: "a folytatás nélküli ennyi".)
2. Óvodás-nagycsoportos változatban minden játékos 20 darab, a többiétől különböző
színű koronggal játszhatja ugyanazt mint 1. alatt, de most az a játék célja, azaz arra törekedjenek a
versenyzők, hogy: a parti végére minél több torony tetején álljon saját korongjuk.
3. Kisiskolás változat, ami egyszersmind a fenti "fűre lépni tilos" játék kezdőállás-lerakása,,
de önmagában, a második játékrész nélkül is olyannyira jól működik, hogy a profi játékosoknak is érdekes lehet.
A verseny célja, mint a 2. változatban, azaz minél több torony felső emeletének megszerzése.
A lépésszabály módosul picit a 2. változathoz képest: Ha az üres mezőre lerakott korong melletti mezőn olyan torony áll,
amiben még nincsen korongja az éppen lépőnek, akkor kell arra is raknia, különben nem (és nem is rakhat rá).
Az ajánlott korosztályi szinten mindegyik változat jól játszható a második versenyszakasszal való folytatás nélkül is.
Értékelhetők a teljesítmények, lehet kombinálni, lehet sumákolni,lehet agresszívan és lehet passzívan játszani.
Ámde, az igazi kihívás a két verseny-szakasz összetettjét megnyerni, amikor a 3. változat szerint felrakott
kezdőállásból elindítjuk a fenti "Fűre lépőni tilos" második versenyszakaszt.
Ebben is, úgy sejtem, egy-egy asztaltársaságban úgy a legérdekesebb, ha a játékos-szám oszthatóságai szerint
felállított csapatok versenyeznek az egyénenként szerezett pontokat összeadva.
Pl. 18 fő esetén 3 hat-fős, vagy akár 2 kilenc-fős csapatból a parti-vesztesek fizetik a cehhet…
|
|